O nouă competiție marca FIA(Federația
Internațională de Automobilism) urmează să pornească la drum. Proiectul
revoluționar dedicat monoposturilor electrice, denumit Campionatul de Formula E
nu oferă o simfonie a motoarelor specifică curselor de mașini, dar inovațiile
inginerilor promit spectacol începând cu 13 septembrie.
În primul sezon de Formula E vor participa 10
echipe, componența lor fiind următoarea:
Amlin
Aguri Team: Katherine Legge, Takuma Sato
Andretti
Formula E Team: Franck Montagny, Charles Pic
Audi
Sport ABT: Lucas di Grassi, Daniel Abt
China
Racing: Nelson Piquet Jr, Ho-Pin Tung
Dragon
Racing: Jerome d’Ambrosio, Oriol Servia
e.dams-Renault: Nicolas Prost, Sebastien Buemi
Mahindra
Racing: Karun Chandhok, Bruno Senna
Trulli
Formula E Team: Jarno Trulli, Michela Cerruti
Venturi
Formula E Team: Nick Heidfeld, Stephane Sarrazin
Virgin
Racing: Jaime Alguersuari, Sam Bird
Competiția se va desfășura în 10 locații,
circuitele fiind stradale: Beijing(China) – 13 septembrie 2014,
Putrajaya(Malaysia) – 22 noiembrie 2014, Punta del Este(Uruguay) – 13 decembrie
2014, Buenos Aires(Argentina) – 10 ianuarie 2015, Locația pentru etapa cu Nr. 5
nu a fost încă anunțată, Miami(SUA) – 14 martie 2015, Long Beach(SUA) – 4
aprilie 2015, Monte Carlo(Monaco) – 9 mai 2015, Berlin(Germania) – 30 mai 2015,
Londra(Marea Britanie) – 27 iunie 2015.
Bolidul
Spark-Renault
În sezonul inaugural toate echipele vor
concura cu bolidul Spark-Renault SRT_01E. Monopostul construit de compania
franceză Spark Racing Technology și omologat de FIA, utilizează cele mai noi
tehnologii din domeniu. Atât propulsorul electric cât și restul componentelor
electrice au fost furnizate de compania McLaren Electronics Systems, iar
bateriile de 200 kW și cutia de viteze în cinci trepte au fost oferite de
Williams Advanced Engineering respectiv Hewland Engineering.
Bolidul poate atinge o viteză maximă de 225
km/h, iar accelerează de la 0 la 100 de km/h în 3 secunde. La viteză maximă
sunetul motorului produce 80 de decibeli. Organizatorii au declarat, că
începând cu al doilea sezon, competiția devine "open", adică echipele
pot să-și dezvolte singur mașinile, urmând regulamentul impus de FIA.
Spark-Renault SRT_01E (sursa: roadandtrack.com) |
Cei care vor urmări acest campionat trebuie să
se obișnuiască cu reguli noi, deoarece există câteva diferențe față de Formula
1. Atât antrenamentele libere, cât și calificările și cursa se vor desfășura
într-o singură zi! Vor avea loc două sesiuni de antrenamente, de 45 și 30 de
minute. Piloții vor putea utiliza două mașini în timpul antrenamentelor, pentru
a beneficia de puterea maximă de 200kW(aproximativ 268 de cai putere).
În timpul calificărilor cei 20 de piloții sunt
împărțiți în patru grupe de câte cinci și fiecare grup are la dispoziție 10
minute pentru a obține cel mai bun timp posibil. În timpul sesiunii de
calificări fiecare pilot poate utiliza doar o singură mașină, iar cel care
obține cel mai bun timp, primește 3 puncte și pleacă din pole-position.
Fanii-și
pot ajuta favoriții!
Cursa are denumirea de ePrix și durează aproximativ o oră, iar concurenții sunt obligați
să facă o oprire pentru schimbara mașinii, deoarece reîncărcarea bateriei e
interzisă și momentan o baterie are o autonomie de aproximativ 25 de minute. Mecanicii
pot schimba pneurile doar în cazul apariției unei defecțiuni! În timpul cursei
propriu zise, puterea maximă e limitată la 150kW, dar piloții pot utiliza un impuls de energie(sistemul FanBoost) de
5 secunde, timp în care puterea mașinii crește de la 150kW la 180kW. Cum
functionează acest sistem? Fanii-și pot vota favoriții pe pagina oficială
Formula E la secțiunea FanBoost. Perioada de votare se-nchide cu puțin timp
înainte de începerea cursei, iar cei mai votați trei piloți beneficiază de
acest impuls de energie.
La fel ca în Formula 1, în timpul
campionatului primesc puncte atât piloții cât și echipele astfel vom avea un
clasament general al piloților respectiv al echipelor. Punctajul este următor:
locul 1 – 25 puncte, locul 2 – 18 puncte, locul 3 – 15, locul 4 – 12, locul 5 –
10, locul 6 – 8, locul 7 – 6, locul 8 – 4, locul 9 – 2, iar locul 10 primește
un punct. La acest punctaj se adaugă cele trei puncte primite de pilotul care
pleacă din pole-position, cât și cele două puncte obținute de cel care reușește
cel mai rapid tur de pistă în timpul cursei.
Cu toate că puterea unui bolid de Formula E nu
este mică, sunetul motorului nu este unul asurzitor, ci unul mai degrabă
futuristic, asemănător unui avion aflat pe pista de decolare. Pilotul "e
deranjat" mai mult de șuieratul vântului, nu de zgomotul produs de motor.
Prima
cursă din Campionatul de Formula E
Prima cursă a sezonului va avea loc în
Beijing, în fostul Sat Olimpic din China. Traseul are o lungime de 3,44 km și a
fost amenajat în apropierea stadionului Olimpic. Piloții vor avea la dispoziție
atât linii drepte unde pot utiliza viteza maximă a monopostului, cât și câteva
șicane și curbe strânse unde pot reîncărca sistemul RESS, care stochează
energia electrică.
Cursa se anunță interesantă, deoarece foști piloți din
Formula 1, precum Lucas Di Grassi, Nelson Piquet Jr, Bruno Senna, Nick Heidfeld
sau Jarno Trulli dar și alți piloți dornici de afirmare ca Sam Bird, Katherine
Legge și Nicolas Prost. În România, cursa va fi transmisă de Dolce Sport,
sâmbătă de la ora 10:30.