Saturday, November 22, 2014

Duel în deșert: Hamilton vs. Rosberg, cine va fi campionul în Formula 1?(UPDATE)

O singură cursă ne desparte de aflarea numelui noului campion din Formula 1. Înaintea Marelui Premiu din Abu Dhabi, Lewis Hamilton se află pe primul loc în clasamentul piloților cu 334 de puncte, fiind urmat de coechipierul său Nico Rosberg cu 317 puncte.

Britanicul Lewis Hamilton pare favorit pentru titlu, datorită avantajului de 17 puncte în clasament, dar în acest Mare Premiu punctele se vor dubla, astfel ocupantul primului loc primește 50 de puncte, ocupantul poziției secunde 36, ultimul loc pe podium se premiază cu 30 de puncte, iar următorii primesc 24, 20, 16, 12, 8, 4 respectiv 2 puncte! Astfel duelul pentru titlu devine și mai interesant, dar în istoria Campionatului Mondial de Formula 1 nu o dată s-a decis titlul în ultima etapă.


Iată cum arată istoria:

1950: Ultima etapă din acest sezon s-a disputat la Monza și trei piloți ai echipei Alfa Romeo se luptau pentru titlu. Argentinianul Fangio conducea în clasament, fiind urmat de Fagioli și Farina. Cei trei erau despărțiți de câte două puncte înaintea MP al Italiei. Fangio a plecat din pole position, dar a trebuit să se retragă la boxe din cauza unor probleme tehnice. Italianul Giuseppe Farina a preluat conducerea și a câștigat cursa, devenind campion mondial.

Victorie dramatică în 1959: Jack  Brabham, Stirling Moss și Tony Brooks aveau șanse să devină campioni înaintea ultimei etape. Moss a trebuit să se retragă din cursă după doar cinci tururi din cauza unei probleme la cutia de viteze, dar finalul a fost tot unul de infarct. În ultimul tur la doar câțiva metri de linia de final, Brabham a rămas fără combustibil și a fost nevoit să-și împingă mașina! Astfel a terminat pe locul patru, dar a câștigat titlul! 


Cea mai mică diferență de puncte între primele două poziții din clasament a fost înregistrată în 1984. Niki Lauda a câștigat campionatul cu 72 de puncte, în dauna coechipierului său Alain Prost care a acumulat 71,5 puncte! Conform regulamentului din sezonul respectiv, piloții primeau doar jumătate din puncte, în cazul în care cursa era oprită datorită unor condiții nefavorabile.

În trecutul apropiat, titlul a fost decis în ultima etapă în 2007, 2008 și 2010. În 2007, a fost din nou o bătălie în trei pentru titlul mondial. Înaintea ultimei etape, liderul Lewis Hamilton avea un avans de 4 puncte față de ocupantul poziției secunde, coechipierul său de la McLaren, Fernando Alonso și 7 puncte față de Kimi Raikkonen de la Ferrari. În ultima etapă, piloții de la Ferrari, Massa și Raikkonen au fost extrem de rapizi și practic au dictat ritmul cursei. Cutia de viteze i-a cauzat probleme lui Hamilton și acesta a fost la un moment dat pe poziția a 18-a, dar a terminat cursa pe 7 astfel pierzând titlul în favoarea lui Kimi Raikkonen, care a câștigat cursa, devenind campion mondial la 1 punct în fața piloțiilor de la McLaren.

În 2008, finalul de campionat a fost din nou unul tensionat. Favoriții la titlu erau Lewis Hamilton și Felipe Massa. Bătălia finală, s-a dat pe circuitul din Interlagos în Brazilia. Ploaia a fost prezentă doar la startul respectiv finalul acestui Mare Premiu, fapt care a contat la deznodământul acestei curse: cu 8 tururi înainte de finalul cursei, și-a făcut apariția ploaia, iar piloții au început să intre la boxe, pentru a schimba pneurile, dar Timo Glock a decis să rămână cu pneurile pentru pistă uscată! În ultimele două tururi de pistă, Vettel respectiv Hamilton se apropiau de Glock care se afla pe a patra poziție și controla cu greu monopostul, din cauza pistei umede. În ultimul tur, ceva greu de imaginat se întâmplă: Massa trece linia de sosire și e campion mondial(pentru câteva secunde), deoarece Hamilton se afla pe șasea poziție, dar în penultima și ultima curbă din ultimul tur atât Vettel cât și Hamilton reușesc să-l depășească pe Glock! Astfel Hamilton termină cursa pe a cincea poziție și devine cel mai tânăr campion mondial din Formula 1!



În 2010, titlul a fost decis pe circuitul Yas Marina din Abu Dhabi, pretendenți fiind: Fernando Alonso, Mark Webber, Sebastian Vettel și Lewis Hamilton. Vettel a plecat din pole position și a condus în mare parte. Apariția safety car-ului a schimbat desfășurarea cursei, deoarece majoritatea piloțiilor au intrat la boxe astfel ordinea grilei modificându-se. Ulterior, Alonso nu a putut trece de pilotul Renault, Vitaly Petrov și a terminat cursa pe 7, iar Webber pe 8. Câștigătorul cursei și a campionatului a fost Vettel care astfel a doborât recordul lui Hamilton din 2008 devenind cel mai tânăr campion mondial!


Toto Wolff, managerul echipei Mercedes AMG a declarat, că ambii piloți au avut atât momente foarte bune dar și momente mai slabe în sezonul actual, dar și-au revenit după momentele mai puțin plăcute.

„Desigur unul din piloți va fi dezamăgit după încheierea cursei, în schimb celălalt foarte fericit. Atunci nu vor realiza, dar au în față o carieră lungă și au dovedit că sunt în stare de realizări extraordinare ” – Toto Wolff, managerul echipei Mercedes AMG

Nico Rosberg poate deveni campion mondial, dacă:


-          câștigă și Hamilton nu termină pe locul 2
-          termină pe locul 2 și Hamilton nu e în primii 5
-          termină pe 3 și Hamilton nu e în primii 6
-          termină pe 4 și Hamilton e în primii 8
-          termină pe 5 și Hamilton nu e în primii 9

Hamilton devine campion mondial, dacă:

-          câștigă sau termină pe locul 2
-          termină pe 3, 4 sau 5 și Rosberg nu câștigă
-          termină pe 6 și Rosberg nu e în primii 3
-          termină pe 8 și Rosberg nu e în primii 4
-          termină pe 9 sau mai jos, dar Rosberg nu e în primii 5

Nico Rosberg a dominat calificările din acest sezon, dar Hamilton a fost mai rapid în timpul curselor, reușind să câștige 10 în timp ce Rosberg doar 5.

În calificările din ultima etapă a sezonului 2014, Nico Rosberg a obținut din nou prima poziție pe grila de start, fiind urmat de Hamilton și Bottas. Pe primele două sectoare, britanicul Lewis Hamilton a fost mai slab decât coechipierul său și Bottas, dar a compensat în ultimul sector.

Circuitul Yas Marina are o lungime de 5554 metri, iar piloții au de parcurs 55 de tururi de pistă, având două zone de utilizare a sistemului DRS. Un amănunt interesant este, că ocupantul primei poziții pe grila de start a reușit să câștige o singură dată la Abu Dhabi, în schimb cel care a plecat de pe poziția secundă, a câștigat de trei ori acest Mare Premiu!

Echipa Mercedes speră la o cursă curată, fără probleme tehnice, iar câștigătorul să fie decis pe pistă. În lumina reflectoarelor, la cursa de duminică vor fi Lewis Hamilton și Nico Rosberg, dar după rezultatele din calificări de urmărit sunt și piloții echipei Williams.

Piloții sunt pregătiți, circuitul e pregătit iar fanii așteaptă cu nerăbdare startul ultimei curse de Formula 1 din 2014. 

UPDATE:

Lewis Hamilton câștigă cursa și devine campion mondial!